Menstruációs görcs

A menstruációval járó fájdalmak sokfélék lehetnek. Tompa, alhasi fájdalom, görcsös, derékba nyilalló, erős fájdalom egyaránt előfordulhat. A mindennapi tevékenységek elvégzését akadályozó vagy nehezítő panaszok csillapítására a gyógyszerek közül elsősorban a simaizmok görcseit oldó és/vagy fájdalomcsillapító hatású patikaszerek alkalmazhatók.

A menstruációs görcs lehetséges okai és kezelése

A menstruációs görcs megszüntetése

A menstruációs görcs megszüntetésének bevált szerei a méh simaizomzatának görcsös összehúzódásait oldó és a fájdalmat ilyen módon csillapító hatóanyagok, ilyen a drotaverin vagy a papaverin. A gyógyszertárakban a készítményeik vény nélkül is kaphatók, egyéni igényekre szabottan, a görcsös fájdalom mértékéhez igazodóan, kisebb vagy nagyobb hatáserősségben.

Görcsoldó készítmények

A deréktáji és alhasi fájdalom megszüntetésére olyan hatóanyagok is javasolhatók, amelyeket egyéb típusú fájdalmak esetén is alkalmaznak: például az ibuprofén vagy a diklofenák. Mivel mindkét hatóanyag alkalmazása során mellékhatásként gyomorirritáció, fekélyképződés alakulhat ki, az arra hajlamos egyéneknél a szedésüktől el kell tekinteni, esetükben paracetamol alkalmazása javasolható.

Az említett görcsoldó és fájdalomcsillapító hatóanyagok külön-külön, de akár egymás mellett, egyidejűleg is alkalmazhatók (egy görcsoldó + egy fájdalomcsillapító hatóanyag). Mindenkinek saját magának kell kipróbálnia, hogy számára melyik a leginkább megfelelő hatóanyag/készítmény.

Nem gyógyszeres megoldások

Évszázadok óta használt megoldást kínál valamilyen meleg tárgy (pl. melegíthető géltasak) hasra helyezése.

A nem gyógyszeres megoldások közül említhető a könynyen megtanulható és napi gyakorisággal végezhető intimtorna.

A mozgás és a sport menstruációs fájdalmakra kifejtett hatása viták tárgya. Úgy tűnik, hogy a sporttevékenység nem segít a menstruációval járó fájdalmak oldásában; azaz pusztán sporttal nem orvosolható a havi vérzéssel járó görcsös fájdalom.

Amennyiben a menstruációval járó fájdalmak, görcsök vény nélkül kapható gyógyszerekkel nem mérsékelhetők, vagy jelentős vérvesztés lép fel, szakorvoshoz kell fordulni.

DR. BUDAI LÍVIA PHD, SZAKGYÓGYSZERÉSZ

Eredetileg megjelent: Patika Magazin, 2017. október